Gimnastyka korekcyjna jest prowadzona pod nadzorem dobrze przygotowanej kadry. Celem tych zajęć jest usprawnianie, korygowanie i zapobieganie wadom postawy wśród dzieci, które jeszcze nie kwalifikują się na rehabilitację ale wymagają już stałej i pewnej korekty. Ważne jest podnoszenie ogólnej sprawności fizycznej i wydolności organizmu poprzez ćwiczenia kształtujące, oddechowe, zabawy zapobiegające wadom postawy lub likwidujące już istniejące problemy. Bardzo ważne jest uświadomienie dziecku i rodzicom konsekwencji wynikających z występujących wad postawy i kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała.

Do udziału w zajęciach kieruje lekarz pierwszego kontaktu. Dobór metod i ćwiczeń jest dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb ucznia.

Sala gimnastyki korekcyjnej jest wyposażona w sprzęt specjalistyczny, dzięki któremu można eliminować czynniki istniejących zaburzeń i przywracać równowagę, wzmacniać osłabione mięśnie, poprawiać zaburzenia rozwoju motorycznego.

Dzieci chętnie uczestniczą w proponowanych zajęciach, które przynoszą wymierne korzyści zdrowotne ale są również źródłem radości.

 

Od 2011 roku na terenie naszego Ośrodka odbywają się zajęcia terapeutyczne i edukacyjne z udziałem psa.

Zajęcia kynoterapii (dogoterapii), których celem jest wspólna zabawa, podczas której nasi wychowankowie poznają i utrwalają wiadomości i umiejętności, rozwijają zdolność empatii oraz komunikowania się.

Kynoterapia to metoda wspomagająca rehabilitację, edukację i rewalidację, w której bodźcem do działań jest przeszkolony pies.

Ta forma terapii budzi duże emocje u dzieci, podążając za psem zaspokajają swoją naturalną ciekawość świata i otaczających je zjawisk. Bezpośredni kontakt ze zwierzęciem zaspokaja potrzeby dziecka: potrzebę dotyku, czułości i bliskości. Dzięki zabawie z psem nieświadomie w odczuciu dziecka prowadzi się rehabilitację i rewalidację ukierunkowaną na indywidualne potrzeby dziecka.

Pies Max rasy Golden Retriever jest znany i lubiany przez wychowanków Ośrodka, w roku szkolnym 2015/16 do zespołu terapeutycznego dołączyła Dora, podbijając serca wychowanków.

Opracowanie: mgr Agnieszka Maćkiewicz

Metoda integracji sensorycznej jest jedną z najnowszych kompleksowych metod terapeutycznych. Stosowana jest w odniesieniu do dzieci z opóźnieniem w rozwoju psychoruchowym, trudnościami w nauce szkolnej i z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego.          

Główne założenia teorii integracji sensorycznej (SI) - to organizacja wejściowych danych zmysłowych dokonanych przez mózg w celu produkowania odpowiedzi adaptacyjnych na wymagania otoczenia.

Wybrane objawy u dzieci młodszych, które mogą świadczyć o nieprawidłowym przetwarzaniu bodźców zmysłowych, to:

  • nadmierny niepokój, drażliwość i impulsywność,

  • lękliwość i postawa wycofania się,

  • nadruchliwość i problemy koncentracji uwagi,

  • kłopoty z równowagą i koordynacją ruchową,

  • nienaturalne silne domaganie się czynności i zabaw związanych z obracaniem się, huśtaniem, ślizganiem, podskakiwaniem lub unikanie takich doznań,

  • lęk przed oderwaniem nóg od podłoża,

  • choroba lokomocyjna,

  • niewłaściwy wzorzec postawy i chodu,

  • niskie napięcie mięśniowe i nadmierna męczliwość,

  • zła tolerancja wrażeń dotykowych,

  • brak umiejętności w naśladowaniu ruchów,

  • powtarzanie czynności( perseweracje ruchowe),

  • zaburzenia rozwoju językowego i zdolności komunikacyjnych,

  • trudności w opanowaniu umiejętności pisania,

  • trudności z nauką czytania

Formy terapii integracji sensorycznej są bardzo atrakcyjne dla dzieci, odbywają się na sali gimnastycznej lub w specjalnie przystosowanym pomieszczeniu.                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Terapia SI nie zastępuje nauki w szkole, jednak sprawia, że uczenie staje się łatwiejsze.  

Ośrodek dla słabo słyszących i niesłyszących dysponuje bogato wyposażoną

Salą Doświadczania Świata, w której znajdują się:

  • łóżko wodne z funkcją falowania wody,
  • ściana i wiązka światłowodów,
  • gwieździste niebo,
  • kolumny wodne,
  • ścieżka dotykowa,
  • tor świetlno – dźwiękowy,
  • projektor obrazów ruchomych,
  • tunel lustrzany,
  • lustro akrylowe,
  • tapety UV,
  • kula lustrzana z efektami wizualnymi,
  • tablice dźwiękowe i wzrokowe,
  • aparat do aromatoterapii.

Sala Doświadczania Świata jest elementem terapii polisensorycznej, wykorzystuje bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe, smakowe, kinestetyczne, termiczne i zapachowe.

Zajęcia prowadzone w sali wpływają na relaksację lub aktywację dziecka / w zależności od potrzeb/, rozwój poznawczy, motoryczny i emocjonalny. W pracy z dziećmi wykorzystywana jest koncepcja psychomotoryki, która zakłada celowe usprawnianie zmysłów, dzięki czemu terapeuta wpływa na wszechstronny rozwój uczniów.

Opracowanie: mgr B. Jezierska

Terapia metodą EEG Biofeedback prowadzona jest w OSW nr 2 w Bydgoszczy od 2006 roku.

EEG Biofeedback - to metoda niwelująca stany napięcia emocjonalnego i fizycznego, poprawiająca koncentrację uwagi słuchowej i wzrokowej oraz zapamiętywanie przy wykorzystaniu najnowszych osiągnięć naukowych i technologicznych.

Terapią EEG Biofeedback objęci są zarówno uczniowie z normą intelektualną, jak również uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, nadpobudliwością psycho-ruchową, epilepsją oraz innymi zaburzeniami i sprzężeniami.

Treningi EEG Biofeedback odbywają się dwa razy w tygodniu. Czas trwania pojedynczego treningu uzależniony jest od możliwości psycho-fizycznych uczniów i zawiera się w granicach 30 - 60 minut.  Sesja terapeutyczna obejmuje 10 - 30 treningów w zależności od indywidualnych potrzeb ucznia. Najczęściej uczniowie odbywają dwie sesje terapeutyczne w roku szkolnym.

 

Opracowanie: certyfikowany terapeuta EEG Biofeedback
mgr Katarzyna Koźlinka-Stasiewska

PRACA METODĄ ALFREDA TOMATISA –

DROGĄ DO SATYSFAKCJONUJĄCEGO POROZUMIEWANIA.

Trening uwagi słuchowej zwany metodą stymulacji audio-psycho-lingwistycznej wzbogaca terapeutyczną ofertę naszej placówki. Indywidualnie dopasowany program pracy spełnia swoiste oczekiwania ucznia.

Każde dziecko jest inne, dlatego długość trwania terapii uzależniona jest od konkretnych potrzeb. Słuchanie odpowiednio przygotowanego materiału dźwiękowego przez specjalne słuchawki nie tylko sprawia radość dzieciom, ale także realizuje wcześniej ustalone cele psychoterapeutyczne. Bogata w wysokie częstotliwości muzyka Mozarta oraz chorały gregoriańskie wykorzystywane w terapii A. Tomatisa relaksują, stymulują mózg, usprawniają czynne słuchanie.

U większości uczestniczących w zajęciach dzieci poprawia się komunikacja, dzieci autystyczne stają się bardzie obecne i świadome otoczenia. Stosowanie tej metody poprawia jakość głosu, wymowę, motorykę, wydłuża czas koncentracji, umożliwia budowanie pełniejszych wypowiedzi, usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową, zwiększa kreatywność oraz pomaga radzić sobie z emocjami i stresem.

Opracowanie: surdologopeda mgr Iwona Obremska

   

Ostatnie aktualności

  • WYCIECZKA ZAWODOZNAWCZA

    Uczniowie klas 7a i 8a szkoły podstawowej  wzięli udział w wycieczce zawodoznawczej do Przychodni Weterynaryjnej „SweetVet”...

    Czytaj więcej: WYCIECZKA...

  • POŻEGNANIE ABSOLWENTÓW LICEUM i TECHNIKUM

    Ostatni raz w takim gronie spotkali się uczniowie klas Liceum Ogólnokształcącego i Technikum. Odebrali świadectwa...

    Czytaj więcej: POŻEGNANIE...

  • CZYTAMY BYDGOSZCZ

    Czytamy Bydgoszcz autorski projekt Fundacji Nasza tradycja – nasza przyszłość o tym, że jest możliwe czytanie Bydgoszczy w...

    Czytaj więcej: CZYTAMY...

  • TURNIEJ SPORTOWO-REKREACYJNY

    Klub sportowy „Jedynka” przeprowadził wśród wychowanków internatu rozgrywki turniejowe o Puchar Kierownika Ośrodka –...

    Czytaj więcej: TURNIEJ...

  • WSPOMNIENIE KRZYSZTOFA KRAWCZYKA

    Z inicjatywy Dyrektora Ryszarda Bieleckiego delegacja naszego Ośrodka w dniu 9 kwietnia wzięła udział w uroczystościach...

    Czytaj więcej: WSPOMNIENIE...

  • LEKCJA INTEGRACJI

     „Nie zarazisz się autyzmem, ale optymizmem” – pod takim hasłem obchodziliśmy w Ośrodku Dzień Świadomości Autyzmu. W tym...

    Czytaj więcej: LEKCJA...

  • PRZECZYTANE i ZILUSTROWANE – konkurs czytelniczy

    Ulubione baśnie, wiersze i powieści w konkursie czytelniczym „Przeczytane i zilustrowane” przedstawili uczniowie

    Czytaj więcej: PRZECZYTANE i...

  • WIOSNA W INTERNACIE

    Dnia 21 marca w internacie odbyło się uroczyste powitanie wiosny. Rozpoczęliśmy spacerem wokół Ośrodka, a następnie...

    Czytaj więcej: WIOSNA W...

  • ŚWIĘTO OŚRODKA I PATRONA

    Dzisiejszy dzień w naszym Ośrodku jest Świętem, bo obchodziliśmy 75. rocznicę jego istnienia i 25. rocznicę nadania imienia Patrona...

    Czytaj więcej: ŚWIĘTO...

  • POWITANIE WIOSNY

    21 marca to najwyższy czas, by pożegnać zimę, a powitać wiosnę. Uczniowie klasy 3b ubrali słomianą Marzannę w piękny strój...

    Czytaj więcej: POWITANIE...

   

Adres Ośrodka

ul. Akademicka 3
85-796 Bydgoszcz

tel. 52 344-74-15
sekrertariat

tel. 52 344-74-10(20)
portiernia

fax: 52 346-36-16
e-mail: biuro@oswnr2.bydgoszcz.pl

   

   

Organ prowadzący

Organem prowadzącym dla K-P SOSW nr 2 jest Samorząd Województwa Kujawsko Pomorskiego

   

   

Certyfikat  

   
© 2021 Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr 2